Nietolerancja histaminy

Histamina to składnik naturalnie występujący w organizmie, a także dostarczany do niego wraz z pokarmami, które go zawierają. Jest on niezbędny organizmowi dla prawidłowego działania, ale kiedy jego poziom wzrasta, na przykład po dostarczeniu go w zbyt dużych ilościach z pożywieniem czy też na skutek nadprodukcji organizmu (co może mieć różne przyczyny), mogą pojawić się nieprzyjemne objawy przypominające alergiczne, które określa się jako nietolerancję histaminy. Warto wiedzieć, na czym przypadłość ta polega, by móc jej przeciwdziałać, przede wszystkim – nie dopuszczać do pojawienia się objawów, które mogą znacząco utrudnić normalne funkcjonowanie.

Jak objawia się nietolerancja histaminy?

Warto wiedzieć, że przypadłość ta określana jest jako pseudoalergia, nie jest więc typową alergią. Nie oznacza to jednak, że nie jest realna – określenie to wskazuje, iż brak tolerancji histaminy przez organizm nie wywołuje rekcji ze strony mechanizmów obronnych i organizm nie wytwarza żadnych przeciwciał. Z tego powodu nietolerancję tę trudno jest wykryć w taki sposób, w jaki wykrywa się inne alergie. Ma ona jednak pewne typowe objawy, a jej cechą charakterystyczną jest fakt, że zwykle pojawiają się one dopiero drugi dzień po spożyciu pokarmów bogatych w histaminę. Objawy te to przede wszystkim mdłości i złe samopoczucie, biegunka, bóle głowy i migreny, a nawet wysypka. W cięższych przypadkach mogą też pojawić się jeszcze poważniejsze objawy, takie jak zaburzenia rytmu serca, obrzęki twarzy i astma oskrzelowa, czasami więc niezbędna jest wizyta u lekarza i podanie leków antyhistaminowych. Przede wszystkim jednak osoby, które podejrzewają u siebie to schorzenie, powinny bacznie obserwować swój organizm i unikać pokarmów bogatych w histaminę. Na szczęście jest to dość łatwe, gdyż w każdej grupie pokarmów można znaleźć dla nich zamienniki.

Jak powinna wyglądać dieta antyhistaminowa?

W diecie antyhistaminowej nie powinny pojawiać się produkty pszenne – można je zastąpić produktami żytnimi, ale i orkiszowymi. Niezalecane są dojrzewające sery, pomidory i wszelkie wyroby na ich bazie, rośliny strączkowe i grzyby, wieprzowina, czekolada i kakao. Warto przyswoić sobie zalecenia dotyczącej tej diety i dowiedzieć się, w jakich pokarmach w dużych ilościach występuje histamina uczulenie to bowiem można trzymać w ryzach, jeśli tylko stosuje się do- można dzięki temu uniknąć przykrych objawów i ich możliwych powikłań. Na szczęście alergia ta występuje stosunkowo rzadko, w przeciwieństwie na przykład do uczulenia na gluten.