Celiakia

Celiakia, czyli nietolerancja na gluten, od kilku lat jest na ustach niemal wszystkich. Wiele ludzi cierpi na tą chorobę, nawet o tym nie wiedząc. Dlatego tak istotne jest poznanie przyczyn choroby i jej objawów. Oto kilka najważniejszych informacji o celiakii.

Czym jest celiakia?

Celiakia to nadwrażliwość na gluten. To powszechnie występujące w żywności białko pszenicy, żyta owsa i jęczmienia może powodować szereg objawów nietolerancji, rzutujących na samopoczucie i stan zdrowia. Celiakia najczęściej ujawnia się w dzieciństwie, choć zdarza się, iż pierwsze objawy pojawiają się w życiu dorosłym. Niekiedy przebieg jest skąpoobjawowy, a choroba pozostaje niezdiagnozowana przez długi czas. Celiakia częściej dotyka kobiet. Teorii o przyczynach rozwoju celiakii jest wiele, a te najpopularniejsze to:

– uwarunkowania genetyczne
podłoże autoimmunologiczne
– spadek odporności
– silny, długotrwały stres

Objawy celiakii

Gdy podejrzewana jest celiakia objawy, na które należy zwrócić szczególną uwagę to:

– objawy gastryczne: wzdęcia, biegunki, bóle brzucha
– bladość skóry, anemia, tendencja do krwawień
– wysypka, obrzęki lub wybroczyny na skórze
– bóle głowy, osłabienie i drażliwość
– bóle kości i stawów, mrowienie kończyn

Objawy celiakii są zatem mało charakterystyczne i często mogą zostać nie skojarzone z faktem uczulenia na gluten. Mogą wynikać z typowych zaburzeń trawiennych, a także z będących konsekwencją celiakii niedoborów pokarmowych: żelaza, kwasu foliowego, wapnia, witamin A, D i E. Łatwiej dostrzec zależność między wspomnianymi dolegliwościami a nietolerancja glutenu u dzieci, których dieta rozszerzana jest stopniowo o kolejne produkty.

Jak odżywiać się przy celiakii?

Gdy zostanie zdiagnozowana celiakia dieta opiera się na bezwzględnej rezygnacji z produktów zawierających gluten. Są to: pszenica, orkisz, jęczmień, żyto i owies oraz wszystkie produkty z ich dodatkiem. Wytworzone z nich mąki, musli, makarony czy pieczywo dozwolone są wyłącznie wtedy, gdy są oznaczona jako bezglutenowe. Dieta bezglutenowa wymaga ponadto uważnego czytania etykiet na produktach spożywczych – gluten może być bowiem ukryty w takich produktach spożywczych jak wędliny, zupy w proszku, jogurty czy napoje. Długotrwałe stosowanie diety bezglutenowej może prowadzić do niedoboru kwasu foliowego, cynku, żelaza, magnezu i błonnika, powinna być zatem stosowana pod kontrolą dietetyka. Uleganie aktualnej modzie i stosowanie takiej eliminacyjnej diety bez podstaw medycznych nie jest dobrym pomysłem.