Jedzenie

Jedzenie jest rzeczą absolutnie niezbędną każdemu żywemu orgazmowi. Poczucie głodu jest jednym z najbardziej atawistycznych i naturalnych odruchów, który dodatkowo budzi atawistyczne reakcje w każdym człowieku. Człowiek głodny jest w stanie przekraczać swoje, zwykle przestrzegane, granice moralne, ale również zupełnie zmienia swój charakter i światopogląd, gdy głód staje się jednym z najistotniejszych aspektów do zaspokojenia.

Jedzenie jako konieczność

Zdrowe jedzenieOdżywianie to proces życiowy, który jest niezbędny dla zachowania dobrego zdrowia i życia organizmu ludzkiego. W procesie tym człowiek pozyskuje nie tyle pokarm, co zawarte w nim składniki odżywcze, które pozwalają na przeprowadzanie wszystkich istotnych procesów i przemian w organizmie. Poprzez proces jedzenia człowiek dostarcza do swojego organizmu trzech podstawowych grup składników: budulcowych, energetycznych oraz regulujących procesy życiowe.

Tymczasowy brak odpowiedniej ilości i jakości pożywienia może powodować rozmaite schorzenia, podczas gdy stałe niedożywienie i niedostarczanie składników odżywczych do organizmu wywołuje poważne problemy zdrowotne, często połączone z nieodwracalnymi uszkodzeniami organów wewnętrznych.

Gdy dochodzi do upośledzonego przyjmowania pokarmów, obserwuje się dwie tendencje. U osób, które regularnie otrzymują zbyt mało składników odżywczych zauważalne są niedobory żywnościowe. Ta tendencja jest typowa dla osób żyjących w ubóstwie, jak również niektórych regionów świata, np. biedniejszych krajów Afryki.

Jeżeli z kolei proporcje składników odżywczych są zaburzone bądź niektóre składniki dostarczane są w nadmiarze, rozwijają się choroby cywilizacyjne. To zagrożenie jest typowe dla krajów wysoko rozwiniętych, gdzie nie brak żywności, ale gdzie również zwyczaje żywieniowe opierają się na nieprawidłowym sposobie spożywanie posiłków, złej ich częstotliwości czy wysokim przetworzeniu żywności.

Niegdyś określano, że zdrowy, dorosły człowiek może przeżyć bez pożywienia ok. miesiąca. Dziś wiadomo, że długość tego okresu w dużej mierze zależna jest od kilku czynników, w tym m.in. metabolizmu, aktywności fizycznej, uwarunkowań genetycznych, wagi wyjściowej. Człowiek, który miał nadwagę przeżyje bez jedzenia dłużej, niż ten, kto miał niedowagę, bo będzie posiadał więcej rezerw tłuszczu w organizmie. Z kolei osoba, która będzie miała większość aktywność fizyczną przeżyje krócej, niż osoba o minimalnej aktywności.

Również temperatura otoczenia ma wpływ na to uwarunkowanie. Przykładowo, w niskiej temperaturze organizm potrzebuje więcej energii do utrzymania się przy życiu, więc okres przetrwania będzie krótszy. Warto zauważyć, że wszystkie te czynniki brane są pod uwagę w sytuacji, gdy osoba posiada stały dostęp do wody pitnej.

Jedzenie jako przyjemność

Smak umamiNa języku człowieka znajduje się ponad 10 tysięcy kubków smakowych, które odpowiedzialne są za odróżnianie pięciu różnych smaków: słodkiego, słonego, gorzkiego, kwaśnego i umami, czyli najprzyjemniejszego dla człowieka, a związanego z obecnością glutaminianu sodu. Każdy człowiek ma swój „smak”, czyli to, na co ma ochotę i co mu smakuje. Zazwyczaj preferencje zmieniają się zależnie od trybu życia, wieku, stanu fizjologicznego czy nawet codziennej diety. Niektóre substancje uzależniają, dlatego ich spożywanie wiąże się u człowieka z poczuciem przyjemności. Tak jest m.in. ze spożywaniem cukrów.

Naukowcy wykazują znaczny związek serotoniny, zwanej hormonem szczęścia, oraz poczucia głodu. Okazuje się, że często niepohamowane podjadanie jest reakcja organizmu na stres czy niepewność, a tym samym – kompensacją potrzeby polepszenia samopoczucia. W przypadku, gdy osoba jest zestresowana czy głodna, mechanizm działa podobnie.

Okazuje się, że spożywanie odpowiednio skomponowanych posiłków zwiększa udział serotoniny we krwi, co wpływa pozytywnie na zmniejszenie odczuwania stresu, jak i zaspokojenie poczucia głodu. W momencie, gdy człowiek czuje się głodny, wydzielane są hormony stresu, których zniwelowanie przy pomocy jedzenia pozwala na zaspokojenie naturalnego instynktu, a przy tym – poczucie przyjemności.

Zapotrzebowanie kaloryczne

Zapotrzebowanie kaloryczne jest różne dla osób w różnym wieku, dlatego tak istotne jest to, aby odpowiednio się odżywiać. Dla dorosłego, średnio aktywnego mężczyzny w wieku ok. 25 lat i z wagą ok. 70 kg zapotrzebowanie kaloryczne wynosi w klimacie umiarkowanym ok. 2600 kcal. Będzie ono niższe dla osób, które mają znikomą aktywność fizyczną oraz wyższe dla tych, który intensywnie trenują czy mają ciężką, fizyczną pracę.

Zapotrzebowanie kaloryczne kobiet jest zazwyczaj niższe niż mężczyzn. Najwyższe jest w okresie wzrostu, potem normalizuje się, zaś wraz z upływem czasu spada; z tego powodu osoby starsze o umiarkowanej aktywności mają zwykle niższe zapotrzebowanie na kalorie. Osoby żyjące w klimacie wybitnie zimnym będą potrzebowały więcej kalorii niż te w klimacie umiarkowanym.

Zapotrzebowanie na kalorie wzrasta również u kobiet, nie jest to jednak – wbrew obiegowej opinii – potrzeba jedzenia „za dwoje”, która zazwyczaj prowadzi u ciężarnych do znacznej nadwagi. Zapotrzebowanie wzrasta maksymalnie o ok. 300 kcal i jest największe w trzecim trymestrze ciąży.